1 juni start het SIDN Panel
In gesprek met marketingmanager Michiel Henneke en Roy Marcus over het nieuwe panel
In gesprek met marketingmanager Michiel Henneke en Roy Marcus over het nieuwe panel
Op 1 juni gaat het nieuwe SIDN Panel officieel van start. Met het panel willen we onze dienstverlening nog beter afstemmen op de houders van.nl-domeinnamen en de Nederlandse internetgemeenschap. Michiel Henneke, marketingmanager voor het .nl-domein en Roy Marcus, student bedrijfskunde die momenteel zijn stage loopt bij het marketingteam, richtten samen het SIDN Panel op en vertellen er meer over.
Michiel: “Het SIDN Panel is een bestand van internetgebruikers, website-eigenaren, domeinnaamhouders en online ondernemers. Aan deze groep leggen wij nieuwe ideeën en initiatieven voor die wij, in onze rol als registry van het .nl-domein, willen doen. Op deze manier kunnen wij onze dienstverlening nog beter afstemmen op de behoefte en beleving van domeinnaamhouders en gebruikers van het domein. Denk hierbij aan het toetsen van mails die wij sturen, informatie die we publiceren, designvoorstellen, ideeën voor campagnes of om een inzicht te krijgen in de bewustheid op het gebied van cybersecurity en internetgebruik.”
Michiel: “SIDN is een heel bijzonder bedrijf. Wij zijn als het ware een bedrijfstak in ons eentje. Hierdoor is standaard marktonderzoek vaak niet beschikbaar of geschikt en moeten we veel onderzoek op maat uit laten voeren. Daarnaast bedienen wij een brede doelgroep en hebben wij een maatschappelijke rol. Dit leidt ertoe dat er geen centrale plek is om respondenten te vinden. Tenslotte vormen doorlooptijd en kosten van extern onderzoek vaak een barrière.” Roy: “Met een eigen panel hebben we straks een klankbordgroep met daarin mensen wiens mening er écht toe doet als het gaat om de vraagstukken die we hen voorleggen.”
Michiel: “Het moet bijvoorbeeld leiden tot een significante verbetering van de kwaliteit van de middelen die wij inzetten voor communicatie met de buitenwereld. De waardering voor bijvoorbeeld de communicatie vanuit SIDN, rapportages, mailing en advertenties. Met een eigen panel kunnen wij veel vaker dingen aan de buitenwereld voorleggen en om input vragen.” Roy: “Een ander doel is dat we ook kostenefficiënter willen kunnen onderzoeken. Het panel kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor onderzoeken die te klein zijn om uit te besteden aan een onderzoeksbureau. Michiel: “Daar tegenover staat dat we voor grotere, kwantitatieve onderzoeken nog steeds blijven samenwerken met onderzoeksbureaus. Soms is er ook gewoon behoefte aan een peiling door een onafhankelijk bureau onder een groot aantal respondenten. Een voorbeeld is het onderzoek naar trends in internetgebruik, dat we in het verleden meermalen hebben laten uitvoeren.”
Roy: “De groep is moeilijk te definiëren, maar het moet een dwarsdoorsnede zijn van de Nederlandse internetgemeenschap. Denk hierbij aan online ondernemers, website-eigenaren, betrokken internetgebruikers en houders van domeinnamen.”
Michiel: “Op dit moment loopt er een onderzoek naar een mailing die wij willen sturen om domeinnaamhouders te waarschuwen voor mogelijk misbruik van opgeheven domeinnamen. Doel van dit onderzoek is om te testen of deze mail duidelijk is en of hij ertoe leidt om actie te ondernemen. Dit is een typisch voorbeeld van een onderwerp dat aan bod komt in het panel. Andere onderwerpen zijn bijvoorbeeld het effect van corona op de vraag naar domeinnamen of het bewustzijn op het gebied van cybersecurity.”
Michiel: “De totstandkoming van onderwerpen ontstaat zowel intern als extern. Zo kunnen ook de .nl-registrars onderwerpen aandragen. Wij kijken ook naar relevante ontwikkelingen in de branche waar wij meer van willen weten.”
Roy: “Na het invullen van het inschrijfformulier, ontvang je maximaal eens per maand een uitnodiging voor deelname aan een korte enquête via mail. Als je een enquête hebt ingevuld, ontvang je ongeveer een maand later het onderzoeksresultaat met onze conclusies.”
Roy: “Naast dat de resultaten van de enquêtes relevant voor de deelnemer kunnen zijn, verloten wij onder de respondenten per enquête ook 5 waardebonnen van 25 euro.”
Het panel is voor ons dus een goede manier om bepaalde inzichten te krijgen. Wil je hieraan bijdragen en iedere maand kans maken op een waardebon, meld je dan aan voor het SIDN Panel. Lees meer