Veelgestelde vragen

.nl-domeinnaam

Ik heb een klacht over mijn provider/registrar. Kan ik daarvoor bij SIDN terecht?

Wanneer je een klacht hebt over of een geschil met je registrar dan zijn er verschillende mogelijkheden om tot een oplossing te komen. Hierover lees je meer op pagina klacht over registrar. SIDN heeft geen formele klachtenprocedure voor het behandelen van een klacht over jouw registrar.

Ik zoek de houder van een domeinnaam. Waar vind ik die?

Via de Whois kun je de huidige houder van een domeinnaam opzoeken. Om de persoonsgegevens in te zien moet je vanwege de privacygevoelige informatie eerst de gebruikersvoorwaarden van de Whois accepteren. Gegevens van privé personen kunnen ook afgeschermd zijn vanwege de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming).

Op de pagina domeinnaam zoeken lees je meer over wat een domeinnaam is, de werking van de Whois en de privacy van persoonsgegevens.

Ik wil mijn contact/adresgegevens aanpassen bij mijn .nl-domeinnaam. Hoe doe ik dat?

Neem contact op met je registrar. Jouw registrar kan de contactgegevens bij je domeinnaam voor je aanpassen. Wij raden je aan het resultaat te controleren via de Whois. Lees meer over het aanpassen van je gegevens bij contactgegevens wijzigen.

Ik wil mijn domeinnaam verhuizen. Hoe doe ik dat?

Je wilt je domeinnaam verhuizen naar een andere registrar. Vraag dan je verhuistoken op bij je huidige registrar. Lees de verhuisstappen op de pagina domeinnaam verhuizen.

Ik wil mijn domeinnaam verhuizen, maar ik krijg mijn token niet. Hoe los ik dit op?

Jouw registrar heeft de verplichting binnen vijf dagen na aanvraag het token aan je te verstrekken. Voldoet je registrar niet aan je verzoek, dan kun je het volgende ondernemen:

  • Stuur een e-mail met onze voorbeeldtekst om token op te vragen als basis.

  • Neem contact op met je nieuwe registrar. Geef aan dat je het token hebt opgevraagd, maar niet hebt gekregen. Deze registrar is ervan op de hoogte hoe verder te handelen. Let op: de nieuwe registrar vraagt je je te identificeren als houder van de domeinnaam.

Waarom staat mijn domeinnaam in quarantaine?

Wij weten niet wat de reden van de opheffing is. Neem contact op met je registrar. Het voordeel van de quarantaine is dat je altijd de mogelijkheid hebt om een opheffing die je niet had bedoeld te herstellen.

Voorbeeld: In de voorwaarden van je registrar staat dat je elk jaar je abonnement moet verlengen. Dat gebeurt dan niet automatisch. Zo kan het gebeuren dat je domeinnaam wordt opgeheven zonder dat je er om gevraagd hebt.

Mijn .nl-domeinnaam staat in quarantaine, maar ik wil deze behouden. Hoe krijg ik 'm weer actief?

Je domeinnaam is opgeheven, maar je wilt dit ongedaan maken. Je kunt je domeinnaam dan uit quarantaine halen via een registrar. Hoe je dit doet lees je op de pagina domeinnaam opheffen ongedaan maken.

Zolang de domeinnaam de status ‘In quarantaine’ heeft kan een registrar de opheffing voor je ongedaan maken, ook als de weergegeven tijd al is verstreken. Heeft de domeinnaam de status ‘Is vrij’? Dan is het ongedaan maken van de opheffing niet meer mogelijk. Wel kun je de domeinnaam opnieuw laten registreren via je registrar.

Mijn .nl-domeinnaam staat op naam van mijn webdesigner/hostingprovider. Wat kan ik doen?

In het geval dat de .nl-domeinnaam op naam staat van je webdesigner/hostingprovider betekent dit dat zij 'eigenaar' zijn van de domeinnaam. Wij adviseren je de domeinnaam over te dragen op jouw eigen (organisatie)naam. Alleen een geregistreerd houder van een .nl-domeinnaam kan een domeinnaam verhuizen, uit quarantaine halen na opheffing, of de domeinnaam overdragen aan een ander. Het overdragen kan via een registrar. Lees meer over het wijzigen van de domeinnaamhouder.

Iemand anders heeft een .nl-domeinnaam geregistreerd waar mijn (organisatie)naam in voorkomt. Mag dat zomaar?

SIDN controleert aanvragen niet op inbreuken op merken- of andere rechten. Als de aangevraagde domeinnaam vrij is, dan wordt deze geregistreerd. Je kunt contact opnemen met de houder van de .nl-domeinnaam om samen tot een oplossing te komen. Lukt dit niet, dan biedt SIDN een aantal snelle en laagdrempelige mogelijkheden om tegen de domeinnaamhouder op te treden. Deze lees je op de pagina inbreuk op rechten.

Iemand anders heeft tekst /beeldmateriaal zonder mijn toestemming van mijn .nl-website gekopieerd. Wat kan ik daar tegen doen?

Allereerst kun je verzoeken de inhoud van de website te verwijderen bij de partij die direct verantwoordelijk is voor de plaatsing van de gegevens. Denk hierbij aan de websitebouwer, beheerder en uiteindelijk de houder van de domeinnaam. Als je verzoek niet wordt opgepakt, dan kun je een gerechtelijke procedure starten via een advocaat of een jurist. Je kunt ook terecht bij het juridisch loket voor advies.

Registrar

Waaraan moet ik voldoen als registrar?

Wil je zelf direct domeinnamen kunnen registreren bij SIDN voor je klanten of voor je eigen organisatie? Dan kun je .nl-registrar worden. Lees meer over de voorwaarden en de manier waarop je je kunt inschrijven als registrar via de pagina registrar worden.

Ik zit bij een hostingprovider, maar die staat niet in jullie lijst met registrars. Hoe kan dat?

Niet alle hostingproviders zijn ook registrar. Vaak werken registrars met wederverkopers (resellers).

Wat is de verwerkingsduur van mijn inschrijving?

Je ontvangt binnen vijf dagen de inloggegevens voor je registraraccount, nadat het inschrijfgeld is bijgeschreven op onze rekening en je inschrijfformulieren correct en volledig zijn ontvangen. Lees meer over de inschrijving bij registrar worden.

Kan ik voor de inschrijving de handleidingen van het registratiesysteem te ontvangen?

Ja, dat kan. Stuur een mail naar support@sidn.nl.

Hoe reset ik mijn wachtwoord van de registrarssite?

De registrar-admin van je organisatie kan je wachtwoord resetten. Ben je de registrar-admin? Neem dan contact op met onze supportmedewerkers via support@sidn.nl of via +31 26352 55 55.