.nl in the spotlight: begrijpelijkverhaal.nl

"In this line of work, you've got to have your own domain name really"

.nl is big, very big. The number of .nl domain names now tops six million. Most registrations are for business, with experienced entrepreneurs rolling out initiatives and newcomers taking their first steps in the world of e-commerce. Often, the trigger is the pandemic's impact on traditional trading. And, behind every registration there's a story. A story of vision and ambition. A story of exploration in the world of e-commerce. We're celebrating reaching six million by telling some of those stories. This week it's the story of Lisa Lowijs, who's just starting out as freelance copywriter and has registered begrijpelijkverhaal.nl for her new venture.

.nl in the spotlight: digiborrel.nl .nl in the spotlight: deonlineboost.nl .nl in the spotlight: remotepodcast.nl Celebration for registrant of six-millionth .nl domain name

Hoe ziet jouw pad richting begrijpelijkverhaal.nl eruit?

Lisa Lowijs registered begrijpelijkverhaal.nl

“Eind 2019 verloor ik mijn baan”, vertelt Lisa Lowijs. “In eerste instantie ging ik op zoek naar een nieuwe baan, maar ik kwam er na een aantal gesprekken achter dat veel functies niet volledig aan mijn wensen voldeden. Toen kriebelde het idee om te starten als zzp’er, omdat ik dan vooral kan doen waar ik energie van krijg. Het was een spannende beslissing om die knoop door te hakken, omdat ik op dat moment een WW-uitkering had. Gelukkig heeft het UWV een goede regeling, waarbij je eerst kunt onderzoeken of het zelfstandig ondernemerschap iets voor jou is en je bij de start een gedeelte van je uitkering behoudt. Deze kans heb ik met beide handen aangegrepen. In februari schreef ik mij in bij de KvK en was mijn eigen onderneming een feit.”

Ontstond jouw liefde voor schrijven al vroeg?

“Al op jonge leeftijd was ik veel bezig met lezen, taal en het schrijven van verhalen en gedichten. Omdat ik dat zo leuk vond, wist ik al vrij snel dat ik de journalistieke kant op wilde. Uiteindelijk heb ik de opleiding Journalistiek afgerond en aansluitend de pre-master Communicatiewetenschap en de master Communicatiekunde gevolgd. Toen ik in het werkveld terechtkwam, heb ik verschillende functies uitgeoefend. Toch kwam ik steeds tot de conclusie, dat schrijven mij het meest ligt. Wat me hierin vooral interesseert, is het creëren van begrijpelijke teksten voor bedrijven en organisaties. Zodat deze voor iedereen toegankelijk zijn en ik bedrijven help hun doelen te behalen. Ik krijg er energie van om opdrachtgevers te helpen met het vertellen van hun verhaal, waarmee ze op hun eigen manier bijdragen aan een betere wereld.”

Waarom zette je de stap naar online?

“De stap naar het registeren van een eigen .nl-domeinnaam was voor mij heel logisch. In mijn vakgebied ben je anders vrijwel niet vindbaar. Wat mij betreft hoort een eigen website erbij, wanneer je binnen dit vakgebied start als zelfstandig ondernemer. Via begrijpelijkverhaal.nl laat ik op een begrijpelijke en overzichtelijke manier zien wie ik ben. Op dit moment werk ik aan een blog en een portfolio voor de website, waardoor deze constant in ontwikkeling blijft. De website heb ik overigens zelf gebouwd, met de hulp van een bevriende websitebouwer. Ik heb er bewust voor gekozen om hem te lanceren tijdens de coronacrisis. Om mijn onderneming bekend te maken, maar ook omdat het aantal opdrachten vanwege de crisis wat terugliep. In mijn optiek is een eigen website met een sterke domeinnaam een effectieve manier om jezelf te laten zien.” “In eerste instantie had ik een alternatieve domeinnaam voor de website in gedachte, die bleek al in gebruik te zijn. Toen ben ik gaan brainstormen en kwam ik steeds uit op het woord ‘begrijpelijk’. Zowel in mijn werk als in het dagelijks leven, streef ik ernaar om overal een begrijpelijk verhaal van te maken. Ik vind het ontzettend belangrijk dat iedereen een boodschap snapt. Door een opdrachtgever de juiste vragen te stellen, door te vragen en goed te luisteren kom ik snel tot de kern. Ook houd ik bij het schrijven van een tekst altijd rekening met de doelgroep waarop deze is gericht en de kennis die zij al over het onderwerp hebben.”

Een dag uit jouw werkleven: hoe ziet die eruit?

“Mijn opdrachtgevers en opdrachten zijn erg divers. Zo schrijf ik blogs, interviews en achtergrondverhalen, maar ook aanbestedingen. Dat is natuurlijk een geheel andere tak van sport. Daarnaast help ik mensen bij het zelf schrijven van een tekst door middel van schrijfcoaching. Voorheen werkte ik graag in een koffietentje of in de bibliotheek, maar vanwege de coronacrisis ben ook ik genoodzaakt om thuis te werken. Dankzij de variëteit in opdrachten, blijft mijn gemiddelde werkdag gelukkig afwisselend. Dat is heerlijk.”

Heb je nog tips voor andere ondernemers?

“Mede-ondernemers wil ik meegeven om vooral kansen aan te grijpen en voor je doelen te gaan. Voor mij hielp het extra zetje vanuit het UWV om de eerste stap richting een eigen onderneming te zetten. Hoe spannend het ook lijkt: door het te proberen, ontdek je snel genoeg of een bepaalde uitdaging bij jou past.”