Vind je dat een domeinnaam inbreuk maakt op bijvoorbeeld jouw merk of handelsnaam? Dan kun je op 2 manieren deze inbreuk aanpakken.
A. Gebruik de geschillenregeling voor .nl-domeinnamen
Dat is meestal goedkoper, makkelijker en sneller dan naar de rechter. In plaats van de rechter beslist een onafhankelijke erkende specialist. Maar voordat dit gebeurt, zetten we een mediator in. Dat doen we alleen als de houder reageert met een verweer. Die schakelt als tussenpersoon met jou en de ander. Mediation is altijd vrijwillig en kost niets extra. Wil je weten hoe de geschillenregeling werkt en wanneer de mediation start? Bekijk dan de geschillenregeling.
B. Stap naar de rechter
Je vraagt of de rechter de houder wil verbieden om de domeinnaam te gebruiken of die aan jou te geven.
Doorloop de stappen in het schema over inbreuk op rechten
Bekijk uitspraken op Domjur.nl
Handig! Op de site Domjur.nl vind je juridische uitspraken en artikelen over domeinnamen. Misschien helpt die informatie je om te beoordelen wat je kansen zijn.
Veelgestelde vragen
Geschillenregeling
Wanneer kan van de geschillenregeling gebruik worden gemaakt?
De geschillenregeling is van toepassing als:
je van mening bent dat een bestaande .nl-domeinnaam identiek is met een naam waarop je rechten kan doen gelden of als zo’n naam of titel hiermee zodanig overeenstemt dat er verwarring kan ontstaan. Het moet dan bijvoorbeeld gaan om een in Nederland beschermd merk, een handelsnaam, een persoonsnaam, een naam van een overheidsorgaan, een stichting of een vereniging;
vast komt te staan dat de huidige houder niet zelf een recht op de naam heeft of op een andere manier een legitiem belang bij de domeinnaam heeft; en
de houder de domeinnaam te kwader trouw heeft geregistreerd of gebruikt.
In de geschillenregeling zelf zijn voorbeelden vermeld die wijzen op een legitiem belang bij de huidige houder of op kwader trouw.
Welke vordering kan worden ingesteld?
Onder de geschillenregeling kun je alleen vorderen dat je zelf houder wordt van de domeinnaam in plaats van de huidige houder.
De geschillenbeslechters zijn niet bevoegd uitspraken te doen over andere vorderingen.
Wat kost de procedure?
Wanneer de houder geen verweerschrift indient binnen de gestelde termijn of bij een niet succesvolle mediation (zie punt 8 e.v.) moet de eiser de administratiekosten en het honorarium voor de geschillenbeslechter te voldoen. De verschuldigde bedragen staan vermeld in bijlage 3 bij de geschillenregeling. Daarbij komen nog eventuele kosten van juridische ondersteuning.
Moet de verliezer de kosten van de andere partij vergoeden?
De geschillenregeling kent geen kostenveroordeling en biedt geen mogelijkheid om de verliezende partij te dwingen de door de in het gelijkgestelde partij gemaakte kosten te vergoeden. Voor de eiser betekent dit bijvoorbeeld dat ook al wordt een vordering toegewezen, dan nog blijven de door eiser betaalde administratiekosten en het honorarium voor rekening van de eiser. Ditzelfde geldt voor eventueel gemaakte kosten voor bijvoorbeeld ondersteuning door een juridisch adviseur.
Hoe stel je je vordering in?
Om een vordering in te stellen gebruik je de model-eis die je als bijlage 1 bij de geschillenregeling vindt. De volledige ingevulde eis kun je nu met de bijlagen per e-mail indienen bij het WIPO Arbitration and Mediation Center (hierna ‘het instituut’). Meer praktische richtlijnen van het instituut vind je hier: http://www.wipo.int/amc/en/domains/cctld/nl/index.html.
Op dat moment ben je nog geen kosten verschuldigd.
Hoe verloopt de procedure na het instellen van een vordering?
Zodra de eis is ontvangen door het instituut stuurt zij je hiervan een ontvangstbevestiging.
Het instituut controleert na ontvangst van de eis of deze aan alle gestelde vereisten van de geschillenregeling voldoet. Als dit niet het geval is dan word je in de gelegenheid gesteld je eis aan te passen. Als het instituut heeft vastgesteld dat de eis aan de gestelde vereisten voldoet, dan zal zij de zaak aanvangen.
Het instituut zorgt er vervolgens voor dat de houder en SIDN een afschrift ontvangen van je eis. Wij letten erop dat de houder van de domeinnaam niet wijzigt of wordt opgeheven.
Hoe kan de houder verweer voeren?
Zodra aan de houder het bericht is gestuurd dat de zaak aanhangig is gemaakt, heeft deze 20 kalenderdagen de tijd om een verweerschrift in te dienen. Dit verweerschrift moet opgesteld zijn volgens het model-verweerschrift in bijlage 2 bij de geschillenregeling.
De houder kan nu het verweerschrift met bijlagen per e-mail indienen bij het instituut met een kopie aan de eiser. Meer praktische richtlijnen van het instituut vind je hier: http://www.wipo.int/amc/en/domains/cctld/nl/index.html.
Nadat het instituut het verweerschrift ontvangen heeft, krijgen de houder en eiser een ontvangstbevestiging.
Waarom wordt de houder aangeraden verweer te voeren?
Er zijn 3 redenen waarom het verstandig is een verweerschrift in te dienen:
Het verschaft de eiser inzicht in je motivatie om de domeinnaam te registreren, wat een basis voor een oplossing kan bieden.
Door het indienen van een verweerschrift kun je gebruikmaken van de door SIDN aangeboden mediation, wat tot een vertrouwelijke en relatief snelle schikking van het geschil kan leiden.
Je kunt jouw kant van het verhaal toelichten aan de mediator of, als het geschil in die fase belandt, aan de geschillenbeslechter. De geschillenbeslechter betrekt je verweer dan bij het doen van de uitspraak.
Wat kun je als houder in het verweer aangeven?
De eiser dient aan te tonen dat:
de domeinnaam identiek, dan wel verwarringwekkend overeenstemmend, is met zijn rechten;
de houder geen recht of legitiem belang heeft bij de domeinnaam, en
de domeinnaam te kwader trouw is geregistreerd of wordt gebruikt.
Als houder kun je onderbouwd aanvoeren dat:
de eiser geen rechten heeft; en/of
de domeinnaam niet identiek, dan wel niet verwarringwekkend overeenstemmend, is met deze rechten; en/of
dat je een recht of een legitiem belang hebt bij de domeinnaam, en/of
dat je de domeinnaam niet te kwader trouw hebt geregistreerd en gebruikt.
In de geschillenregeling zelf zijn voorbeelden vermeld van de mogelijke bewijslevering door partijen in dit verband.
Wat gebeurt er nadat er verweer is gevoerd?
Als een verweerschrift is ingediend wordt de zaak overgedragen aan SIDN en wij starten het mediationproces. Mediation houdt in dat een speciaal opgeleide mediator, in dit geval in dienst van SIDN, met beide partijen contact opneemt om deze te helpen het geschil op te lossen. Hieraan zijn voor de betrokken partijen geen kosten verbonden. Mediation is vertrouwelijk en vrijwillig. Het mediationproces duurt normaal gesproken 2 weken.
Als partijen er niet in slagen het geschil door middel van mediation op te lossen, zal SIDN het instituut, met kopie aan partijen, hierover informeren. Vanaf dat moment is de eiser verplicht binnen 10 kalenderdagen een forfaitair bedrag aan het instituut te voldoen, waarna het instituut overgaat tot benoeming van een geschillenbeslechter, die een uitspraak toewijst. Een overzicht van de door de eiser te betalen vergoeding vind je in bijlage 3 bij de geschillenregeling.
Wanneer is de uitspraak van de geschillenbeslechter?
De geschillenbeslechter streeft ernaar binnen 14 kalenderdagen uitspraak te doen. Binnen een termijn van 3 kalenderdagen na de uitspraak wordt deze normaal gesproken door het instituut toegestuurd aan alle partijen en SIDN.
Op basis waarvan doet de geschillenbeslechter uitspraak?
De geschillenbeslechter baseert zijn uitspraak op de documenten die door de partijen zijn ingediend en toetst deze aan de voorwaarden van de geschillenregeling. De geschillenbeslechter is bevoegd partijen uit te nodigen om standpunten nader toe te lichten en/of nadere stukken in het geding te brengen, maar dit vindt alleen in uitzonderingsgevallen plaats.
Hoe wordt een uitspraak uitgevoerd?
SIDN voert een uitspraak waarin de vordering van de eiser is toegewezen uit door mee te werken aan een verzoek van eiser tot wijziging domeinnaamhouder.
SIDN voert een uitspraak niet uit als de huidige houder binnen 10 werkdagen nadat wij de uitspraak hebben ontvangen een gerechtelijke procedure met betrekking tot de domeinnaam start in overeenstemming met artikel 20 van de geschillenregeling. De huidige houder moet bewijzen hiervan binnen die periode bij ons aanleveren.
Kan hoger beroep tegen de uitspraak worden ingesteld?
Nee. De geschillenregeling biedt geen mogelijkheid voor hoger beroep. Zie echter ook het antwoord op de volgende vraag.
Wat gebeurt er als een van beide partijen ook naar de gewone rechter gaat?
Deelname aan de geschillenregeling sluit niet uit dat één van beide partijen voor, tegelijkertijd of na de geschillenprocedure hetzelfde geschil aan de gewone rechter voorlegt.
Lopende een procedure is het aan het instituut, de mediator of de geschillenbeslechter om te bepalen welke gevolgen dit voor de procedure heeft.
SIDN voert daarnaast een uitspraak onder de geschillenregeling niet uit, als de houder binnen 10 werkdagen nadat wij de uitspraak hebben ontvangen in Nederland een gerechtelijke procedure met betrekking tot de domeinnaam tegen de eiser start. De houder moet bewijzen hiervan binnen die periode bij ons aanleveren. In dat geval wordt de uitspraak van de rechter afgewacht.
Mediation
Wie beslist bij mediation?
Jij en de ander beslissen samen. De mediator bemiddelt. Hij geeft niets door aan de geschillenbeslechter.
Hoe werkt mediation?
1 van onze mediators belt je een aantal keer. Afhankelijk van de drukte en de bereikbaarheid van jou en de ander zal dat tussen de 3 weken en 3 maanden duren. Hij belt op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur. Andere tijdstippen zijn in overleg mogelijk.
Wat gebeurt er als mediation niet slaagt?
Dan benoemt WIPO een geschillenbeslechter. Ze doen dit nadat de eiser de kosten heeft betaald. Betaalt de eiser niet? Dan stopt de procedure.
Wat gebeurt er met alle aantekeningen en documenten van de mediation als de geschillenregeling verdergaat?
De geschillenbeslechter krijgt deze aantekeningen en documenten niet. Hij kijkt alleen naar de eis en het verweer. Soms vraagt hij om meer informatie.